This website requires JavaScript, please enable javascript or update your browser.

Rewire 2024 in reports

16 Apr 2024

While we’re still relishing the Rewire 2024 weekend, we have compiled a first collection of reviews and reports that have covered and reflected on the festival. Ranging from different national and international publications, these sources offer their own perspectives on Rewire 2024. Please note: more articles will be added soon.

National

“Het vierdaagse festival heeft de laatste jaren iets groots opgebouwd in Den Haag. In de hele stad staan lange rijen voor kerken, poppodia en schouwburgzalen: Rewire is uitverkocht en al vanaf de eerste programma’s, nog voor het middaguur, zit het vol. En dat voor muziek en performances die je op zijn minst uitdagend kunt noemen.” - de Volkskrant ★★★★
Read de Volkskrant’s review

“Er zit urgentie in iedere show. Ofwel de muziek zelf, ofwel de beleving, ofwel het verhaal. Of alles tegelijk.” - NRC  ★★★★
Read NRC’s review

“Een boel shows op Rewire dit jaar die de haren rechtovereind deden staan: van folkcollectieven die oeroude tradities nieuw leven inblazen, tot een eeuwenoud orgel dat door robots wordt bespeeld, op deze editie werden tradities nieuw leven ingeblazen.” - VPRO 3voor12
Read VPRO 3voor12’s review

“Het is een open deur dat de rijkdom slecht verdeeld is in de wereld en dat geldt evenzeer voor de culturele rijkdom. Je zou iedere stad, ieder dorp, ieder buurtschap in Nederland een mini- of micro-Rewire gunnen.” - Gonzo (circus)
Read Gonzo (circus)’ review 1 and review 2

“Zijn het de bezwerende ritmes? Is het de finesse waarmee de instrumenten worden gespeeld? Of misschien de setting en de unieke opstelling?... …Alleen op een festival als Rewire kan men aandachtig luisteren naar een groep die muzikaal gezien op olympisch niveau opereert.” - VPRO 3voor12 Den Haag
Read VPRO 3voor12 Den Haag’s Thursday & Friday, Saturday, and Sunday review

“De experimentele componiste Annea Lockwood was dit weekend alomtegenwoordig. Elke dag werd er wel ergens werk van haar uitgevoerd, ze stond ook zelf op het podium, en gaf een interview en een workshop.”

“De afsluiter dit jaar was Oneohtrix Point Never… …Een verwarrende maar meeslepende performance die het festival mooi samenvatte: hier worden avontuurlijke artiesten warm onthaald terwijl ze lekker hun zin doen.” - Festileaks
Read Festileaks’ review

“Dit is wat je voelt als je geliefde je ontvalt: duisternis en rook alom, puur geweld, pijn, vertwijfeling, desoriëntatie. Horn en Parkman voeren ons mee, nee slepen ons mee in een nietsontziende trip, om te eindigen met de meest lieftallige muziek denkbaar, om aan te geven dat ook dit verlies een plek krijgt, het leven doorgaat, ondanks het verlies.” - Nieuwe Noten
Read Nieuwe Noten’s Friday, Saturday and Sunday review

“Rewire 2024: een prettige overprikkeling van de zintuigen” - OOR
Read OOR’s review

“Het Britse duo [Autechre] stelde in een met doeken afgeschermde Grote Kerk, en met nauwelijks enige vorm van verlichting in de kerk, hun duizelingwekkende artillerie-muziek voor. Een ervaring, dat was het.” - Indiestyle
Read Indiestyle’s general, Friday, Saturday, and Sunday review

International

“There's a reason why Rewire is becoming Europe's most talked about experimental city festival.” - Loud And Quiet
Read Loud And Quiet’s review

“The Rewire effect is real, and it leaves no sense unstirred. It’s the white knuckled grip on an iron railing as the known world falls away. It’s the blood rushing, sweat forming, the twitching of an eye. It’s the stomach lurch, the take-me-to-church, the taste of metal on your tongue. It’s the smoking sage, the acrid box, the perfumed paper in your hand. It’s radical curiosity meets embodied reciprocity – Rewire is all this and more. Hell, it could even be custard. But what it never is, not even for a minute, is boring.” - The Line of Best Fit
Read The Line of Best Fit’s review

“How do we communicate with each other, and interact with the world around us? Den Haag’s Rewire Festival has tried to find answers for over a decade. Maybe we should listen to this edition’s artist in focus, Annea Lockwood, and “listen to the world”.” - The Quietus
Read The Quietus’ review

“The Hague’s Rewire festival is a trusted bastion of the robustly contemporary that sells out on tickets without selling out on credibility.” - London Jazz News
Read London Jazz News’ review

“Annea Lockwood is this year’s focus artist at Rewire, an event that diligently interrogates our ever-evolving relationship with sound.” - Beats Per Minute
Read Beats Per Minute’s review

“They couldn’t set the piano on fire. That was the only bad news.” - Crack Magazine
Read Crack Magazine’s review

“[Rewire]’s earned a reputation as one of the most forward-thinking festivals and exploratory music events of the year.” - Resident Advisor
Watch the video with Fatima Ferrari

"One of the best festivals I have ever been to." - marg.mp3
Watch marg.mp3's video review

"This wasn’t a “Women Rights Edition” or a special spotlight. It simply showcased the abundant and deserving inclusion of women artists, recognizing them for their talent rather than as part of equality efforts." - Women of Noise
Read Women of Noise's review

"It was the closeness between human and machine that created an unnerving and quite surreal intimacy" - CLOT Magazine
Read CLOT Magazine's review

"I struggle to find the words to describe what I feel. Perhaps a mixture of bliss and gratitude. I feel alive, even though completely drained. This is the only thing that comes to mind: "this is why we're here." And isn't that enough?" - t-mag
Read t-mag's review (in Italian, English below)

“From 4 to 7 April, the lifeblood of today's musical innovation took to the four corners of the Dutch administrative capital for the thirteenth edition of Rewire.” - Mouvement
Read Mouvement’s review (in French)

"Headline acts are a rare sight here. [Rewire] is clearly focused on exploring the fringes and discovering new talent, and tends to present artists and groups who are carving out singular paths, taking risks and going down unexplored avenues." - Les Inrockuptibles
Read Les Inrockuptibles' review (in French)

Key Change podcast
Listen to Key Change’s Friday, Saturday, and Sunday review (in Mandarin)

Artist features

Jenny Hval and Gazelle Twin on artistic identity and playing with performance conventions - Crack Magazine

Hoe Brìghde Chaimbeul de doedelzak nieuw leven inpompt - VPRO 3voor12

De genrevrije liedjes van Julia Holter zweven voorbij als in een droom - de Volkskrant

Interview with Venus Ex Machina - Subbacultcha

Crack Mix 563: Tadleeh - Crack Magazine

Rewire Festival returns with a programme dedicated to Annea Lockwood: music, community, research and social engagement in the heart of Den Haag. Interview with the curators - t-mag

Die unendlichen Möglichkeiten von Queerness spüren - 3FACH

Interview with Gazelle Twin - Women of Noise

RA.934 Simo Cell - Resident Advisor

Interview with Maya Al Khaldi & Sarouna - Amsterdam Alternative

Interview with Keeley Forsyth - Kaput Magazine

Interview with Aunty Rayzor - Kaput Magazine (in German)

Radio & podcast

Radio WORM x Rewire: Proximity Music: Louis Braddock Clarke w/ Ceola Tunstall-Behrens - Radio WORM

Radio WORM x Rewire: Proximity Music: Myra-Ida van der Veen w/ Caspar Stalenhoef - Radio WORM

Radio WORM x Rewire: Proximity Music: Henk Schut w/ Ege Şahin - Radio WORM

Radio WORM x Rewire: Proximity Music: Marco Fusinato w/ Ash Kilmartin - Radio WORM

Radio WORM x Rewire: Proximity Music: Sophia Bulgakova w/ Joshua Thies - Radio WORM

Radio WORM x Rewire: Proximity Music: Pelle Schilling w/ Joshua Thies - Radio WORM

Radio WORM x Rewire: Proximity Music: Jeanine Verloop w/ Mariëtte Groot - Radio WORM

Jaa Jakso with Rewire 2024 - Radio Helsinki

Photo by Maurice Haak